Få dina nyanställda känna sig som en del av företaget

Kanske du har ett företag där du då och då anställer nya medarbetare? Då kan det vara bra att använda dig av smarta processer, som preboarding så väl som onboarding. Dessa två processer hör ihop. Den första är inför anställningen, den andra är då personen blivit anställd och verkar för att få den anställda att känna sig välkommen kan man säga.

Då det är dags att rekrytera, så är det bra att börja med just det som kallas för preboarding. Det är de olika aktiviteter du och ditt företag gör för att få personen eller personerna att känna sig som en del av företaget, redan innan de är ombord och börjat jobba. Fördelarna med att göra en preboarding omfattar bland annat att det minskar risken att det blir en misslyckad rekrytering, det minimerar tiden för prestation samt att det säkerställer även att den nyanställda känner sig bekväm med den nya rollen.

Preboarding tips

Ett par bra preboarding tips är att se till att ha bra kommunikationskanaler och att tidigt involvera de nya medarbetarna före de börjar jobba. Ett annat tips är att se till att digitalisera hela processen samt ha en bra plan för onboardingen. Sedan är det rätt smart att ha en personlig preboarding och skippa standardiserade processer.

Följ upp med onboarding

Det är viktigt att följa upp din preboarding med en onboarding. Det är då den första introduktionen och välkomnandet av dina nya medarbetare. Det är här du ska visa upp företaget från sin bästa sida och även introducera de nyanställda till sitt arbete. Det handlar även en hel del om att fixa det praktiska som att se till att all utrustning är konfigurerad, alla papper signerade, alla nycklar och annat utdelat. Det kan vara smart att satsa på att ha en checklista att följa och en bra plan att följa.